به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، «گمشده به باغ شازده میرود» اولین اثر شادی عنصری است، در بیستمین نشست «دوشنبهها به وقت کتاب» زیر ذرهبین نویسندگان جوان قرار گرفت.
متن به بررسی و تحلیل مجموعهای از داستانهای کوتاه میپردازد که نویسنده در طول ده سال نوشته و بازنویسی کرده است.
شادی عنصری درنقد کتاب «گمشده به باغ شازده می رود» با تاکید بر اینکه داستان های کوتاه نیاز به توجه ویژه برای توسعه در جامعه دارند، گفت: امروزه از تعداد مخاطبان داستان های کوتاه کاسته شده و مخاطبان به سمت رمان های طولانی گرایش یافته اند.
این نویسنده جوان با اشاره به ارتباط معنایی بین داستانها، اظهار داشت: این داستانها به یکدیگر مرتبط شدهاند و سعی شده تا اولین داستان با آخرین داستان ارتباط معنایی داشته باشد.
او همچنین به نام مجموعه و تأثیر اساطیر ایرانی در انتخاب نامها اشاره و بر اهمیت تحقیق در نوشتن داستانها تأکید کرد و گفت: برای انتخاب اسامی ونام ها در داستان نگاه جنسیتی نداشته و همین موضوع سبب انتخاب نام های متفاوت و خاص شده است.
ظهور ایده های داستانیدر ذهن نویسنده
این نویسنده جوان ادامه داد: ایده های داستانی به شکل های گوناگون و مختلفی در ذهن نویسنده ظهور و بروز یافته و نویسنده آن را به رشته تحریر درمی آورد.
نویسنده به این نکته پرداخته و گفت: داستانهایش نمایانگر بخشی از دغدغههای جامعه معاصر است، اما نمیتواند بهطور کامل نمایانگر کل جامعه باشد.
او به وضعیت اجتماعی و مشکلات زنان در جامعه ایران اشاره کرد و اذعان داشت: در این اثر به شکل ناخواسته در آثارش به مسائل اجتماعی پرداخته است.
در ادامه، عنصری به چالشهای نوشتن داستانهای کوتاه و تفاوت آن با رمان اشاره کرد و افزود: مخاطبان داستانهای کوتاه معمولاً محدودتر از رمانها هستند.
او همچنین به وضعیت ادبیات داستانی در ایران و کاهش مخاطبان آن اشاره کرده و به مشکلات ناشران در چاپ آثار ادبی پرداخت.
نویسنده در نهایت از اهمیت بازخورد مخاطبان و نقد آثار ادبی سخن میگوید و برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب را ضروری میداند.
نویسنده توضیح میدهد که چگونه شخصیتها و داستانها به یکدیگر مرتبط میشوند و این ارتباطات معنایی در نهایت به نام «گمشده به باغ شازده» منجر شده است.
او اشاره میکند که این داستانها در طول ده سال نوشته و بازنویسی شدهاند و هر کدام از آنها در زمانهای مختلف دغدغههای متفاوتی را منعکس میکنند.
وی به اهمیت انتخاب اسامی در داستان اشاره کرد و افزود: تحقیقاتی که برای انتخاب نامها و شخصیتها انجام داده با توجه و دقت انجام گرفته است.
عنصری خاطر نشان کرد: هدفش از انتخاب اسامی در داستان ها، ایجاد فضایی است که جنسیت شخصیتها در آن مهم نباشد.
او همچنین به تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بر داستانهایش پرداخته و گفت: نمیتوان یک داستان کوتاه را نمایانگر کل جامعه دانست، اما میتواند بخشی از دغدغههای جامعه را منعکس کند.
نویسنده به مشکلات جامعه امروز و تأثیر آن بر روابط خانوادگی و اجتماعی اشاره کرد و اذعان داشت: داستانهایش میتواند نمایانگر بخشی از این معضلات باشد.
وی در ادامه به دشواریهای نوشتن داستان کوتاه و مخاطبان آن اشاره کرد و بیان داشت: ادبیات داستانی در ایران با چالشهایی مواجه است.
نویسنده از اهمیت ارتباط با مخاطبان و نظرات آنها در پیشرفت کارش سخن میگوید و برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب را ارزشمند میداند.
وی با بیان اینکه داستانها در طول یک دهه نوشته شده و هر کدام به صورت جداگانه شکل گرفتهاند، اما در نهایت به یک مجموعه تبدیل شدهاند، اظهار داشت: تحقیق و تجربه در نوشتن داستانها دارای اهمیت بوده و بر همین اساس نام داستانها و شخصیتها به دقت انتخاب شدهاند تا فضایی خنثی از جنسیت ایجاد کنند.
نویسنده از اهمیت برگزاری جلسات نقد و بررسی کتابها و ارتباط با مخاطبان سخن گفت و از حاضران تشکر کرد. او بر این باور است که این جلسات میتوانند به نویسندگان کمک کنند تا آثار خود را بهتر بشناسند و با نظرات مخاطبان آشنا شوند.
اودر ادامه توضیح داد: داستانها در ابتدا به صورت مجزا نوشته شدهاند، اما در نهایت تلاش کرده تا ارتباط معنایی بین آنها ایجاد کند. یکی از داستانها به نام "گمشده به باغ شازده میرود" اشاره شده که به نوعی به ارتباطات بین داستانها و شخصیتها پرداخته است.
وی به اهمیت تحقیق و تجربه در نوشتن داستانها اشاره کرد و گفت: این سه عنصر (تخیلی، تحقیق و تجربه) همواره در کار نویسنده دخیل هستند.
او معتقد است که این ارتباط میتواند به رشد و پیشرفت ادبیات کمک کند و نویسندگان نیاز دارند که آثارشان مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
ضربه نگاههای حزبیبه داستانهای کوتاه
حمید بابایی منتقد ادبی با بیان اینکه داستان کوتاه رو به زوال و نابودی است، اظهار داشت: نگاه های حزبی موجب ضربه به داستان های کوتاه شد که این آسیب جدی باید مورد توجه همگان به ویژه مسئولان امر و ناشران قرار بگیرد.
وی با تاکید بر حفظ مقوله داستان نویسی در بخش داستان کوتاه، ادامه داد: داستان کوتاه از جذابیت خاص و منحصر به فردی برخوردار است که نباید اجازه داد این نوع نوشته به فراموشی سپرده شود.
بابایی اذعان داشت: به نظر می رسد که مجموعه داستان «گمشده به باغ شازده میرود» از من دیگری یا مفهوم خانواده برخوردار است و داستان ها در مورد ارتباط و عدم ارتباط با آدم هاست.
وی افزود: شاکله کل داستان ها پیرو مضامین خانواده بوده و از بن مایه ای در یک راستا و خط برخوردار است.
این منتقد ادبی خاطر نشان کرد: نویسندگان شمالی از جمله بیژن نجدی و کیهان خانجانی در داستان های خود از روشی استفاده کردند و قلم آنها به گونه ای بود که فضای شمال را با مطالعه داستان هایشان می شود حس کرد.
وی به نقص ها در حوزه داستان کوتاه اشاره کرد و گفت: گونه داستان کوتاه به دلایل متعددی در ایران رو به انقراض و نابودی رفته و این روند به ضرر این گونه ادبی است.
بابایی تاکید کرد: حمایت از داستان های کوتاه موجب رونق این نوع داستان در کشور شده ونویسندگان برای حرکت به این سمت نیز تشویق و ترغیب می شوند.
او به مقایسه آثار خود با آثار کافکا پرداخت و گفت: این گونه داستان ها به وضعیت انسان معاصر و چالشهای زندگی مدرن اشاره میکند.
در ادامه، بابایی به وضعیت ادبیات داستانی در ایران و چالشهای موجود در این حوزه پرداخته و اذعان داشت: مخاطبان ادبیات داستانی به شدت محدود هستند و داستان کوتاه نیز مخاطب کمتری دارد و نگارش آن به مراتب سختتر از رمان است.
وی به وضعیت نشر و تیراژ کتابها اشاره کرده و به این نکته میپردازد که نویسندگان باید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و نظرات آنها را بشنوند.
این منتقد ادبی با تاکید بر اینکه مخاطبان داستان کوتاه از افراد حرفه ای در حوزه داستان به شمار می روند، گفت: مخاطب برای داستانهای کوتاه بسیار محدود است و این نوع ادبیات به شدت مشکل مخاطب دارد و ناشرین نباید توقع چاپ های متعدد و فروش بالا از گونه داستان کوتاه داشته باشند.
او به اهمیت نقد و بررسی آثار ادبی و برگزاری جلسات گفتوگو با مخاطبان تأکید کرد و افزود: این جلسات فرصتی برای تبادل نظر و ارتقاء ادبیات است و حضور در این گونه جلسات و توجه به این حوزه داستانی موجب دلگرمی نویسندگان و رونق ادبیات داستانی می شود.
نظر شما